Prenumeruoti naujienlaiškį

DRESSCODE‘AS: OPERA
Nanoopera

2015 m. balandžio 19 d., sekmadienį, 20:00 val.
Menų spaustuvės Juodojoje salėje (Šiltadaržio g. 6, Vilnius)


Idėjos autoriai: Justas Tertelis, Rita Mačiliūnaitė
Libreto autoriai: Rita Mačiliūnaitė, Justas Tertelis
Kompozitorė Rita Mačiliūnaitė
Režisierius Justas Tertelis
Šviesų dailininkas Julius Kuršys
Garso režisierius Dalius Lapinskas
Prodiuseris OPEROMANIJA

Atlikėjai:
Rafailas Karpis (tenoras)
Vytautas Vepštas (baritonas)
Vytautas Giedraitis (klarnetas)


Šios nanooperos nanosiužetas sukasi aplink tradicinę operą, jos ritualus, estetines ir etines tradicijas. Kūrinyje analizuojamas vienas iš ritualų, kurį atlieka vyrai, ruošdamiesi į operą. Čia keliamas ir nanoklausimas apie išorinio bei vidinio grožio santykį operos aprangos kode (dresscode), kurį sociumas priskiria vyrams.

Pavadinimas „Dresscode‘as: Opera" žiūrovų turėtų būti suprastas tiesiogiai ir prieš rengiantis patirti šioje operoje užkoduotą mintį derėtų patiems deramai/tinkamai/operiškai/puošniai apsirengti.


Ar mes kuriame aprangos kodą, ar jis kuria mus?
Rita Mačiliūnaitė, kompozitorė

Kam gi einant į operą vyrams reikalingas kaklaraištis?
Justas Tertelis, režisierius

Ką mūsų pamišusio gyvenimo aplinkoje byloja nė 3 minučių neužtrunkantis Ritos Mačiliūnaitės nanoopusas "Dresscode'as: opera"? Akivaizdu, kad jo autorė nepritaria tiems kompozitoriams, kurie, pasak Gérardo Grisey, vagia klausytojų gyvenimų laiką. Atvirkščiai, 61 partitūros taktų jai pakanka eskizuoti savos kūrybos tezes, ieškoti santykio su avangardo vokalinėmis įžūlybėmis ir kurti jau XXI a. operos erezijas... Tačiau, kaip ir pridera kokybiškiems nanoproduktams, taip ir ši opera persmelkta kūrybinio ir technologinio sumanumo. Sakysime, priklausomai nuo klausovo požiūrio, visos 4 operos partijos (juosta, klarnetas, tenoras ir baritonas) pasirinktinai gali modeliuoti kintančias "veikėjų" - "orkestro duobės" funkcijų situacijas. Į nanooperą privalomai prisistato ir savotiškas kompozitorės "leittembras" arba pamiltasis klarnetas. Savo techniniu virtuoziškumu be jokių skrupulų ar nors menko ginčo jis nulinčiuoja bandančius dainuoti operos personažus ir nugalėtojo poza įsitaiso herojaus soste. Dar viena šiuolaikinės operos mutacija..? Pavadinimo gi sąsajos su kompozicine tapatybe paslaptis patikima mūsų kūrybiškumo išbandymui.
Prof. dr. Gražina Daunoravičienė, muzikologė

Keisčiausia tai, kad nuo pat pirmų taktų iki pabaigos kūrinys savo energija nepaleido publikos nė vieną iš tų trijų minučių. Ši nanoopera sulaukė daugiausiai ovacijų. Sėkmę lėmė kompozitorės Ritos Mačiliūnaitės apgalvota kūrinio dramaturgija. Nebuvo jokių nereikalingų stabtelėjimų. Jei būtų galima vizualiai pavaizduoti muzikinės medžiagos dėliojimo principą, tiktų nubraižyti aukštyn kylančią tiesę. Taip, tai buvo nuoseklus augimas.
Brigita Jurkonytė, Literatūra ir menas, 2013-01-04 nr. 3408



Trukmė
2 minutės 40 sekundžių (be pertraukos).

Premjera
2012 m. gruodžio 19 d. Menų spaustuvės Juodojoje salėje 5-ajame šiuolaikinės operos festivalyje NOA (Naujosios operos akcija).

Instrukcijos žiūrovams
Dėl jūsų pačių geros savijautos siūlome apsirengti puošniai. Kiekvienas vyras, apsivilkęs kostiumu, jaučiasi vyriškesnis negu jis yra iš tikrųjų, ir kiekviena moteris, avinti aukštakulnius, žvelgia iš aukščiau ir mato daugiau.

Bilietai
1 euras (platina TIKETA)

VIDEO